Saturday, November 20, 2010

Sup Tulang Berkorban Apa Saja

Semalam balik kerja dah awal. Tepat jer 4.45 aku dah melangkah kuar..... hihihi. org lain tekun lagi meghabiskan kerja. Jgn salah sangka...... aku bukan efisen tp tmpt baru kerja x byk lagi. Ingatkan leh la sampai umah awal. EDH lak nak menghabiskan duit kat Tesco. Menyinggah lah pulak. Hasilnya sampai umah kul 6.15. Nak masak la pulak. Sambil2 masak sambil curi2 tgk cinta kirana...... Sib baik tulang tu dah rebus pagi2 tadi. So hasilnya............ seperti gambar di atas SUP TULANG BERKORBAN APA SAJA. Nama kena sesuai sbb itu tulang org buat korban hari raya pertama Aidiladha. Jom kita layan resepi sup mudah alih ni.....


Bahan-bahan
  • 1.2 kg tulang (sbb kitaorg dpt byk tu)
  • 2 paket sup bunjut tulang adabi
  • sikit bunga lawang & kulit kayu manis (aku tambah sikit jer)
  • 6 ulas bawang putih di potong halus
  • 10 ulas bawang ros dimayang untuk buat bawang goreng
  • 2 inci halia
  • 3 keping asam keping
  • Garam secukup rasa
  • Air (ikut suka banyak mana, aku mmg letak banyak sbb anak2 suka sup)
  • Daun sup & daun bawang.

Cara-cara nak masak

  • Masukkan tulang, halia, bawang putih, sup bunjut, kulit kayu manis, bunga lawang, garam & air ke dalam periuk. Rebus sehingga daging sedikit empuk. Jgn tunggu tulang empuk dah la ye....... Parah nanti
  • Pastu baru masukkan asam keping. Bonda aku kata, kalau masukkan asam tu cepat2 nanti daging lambat empuk.
  • Bila sup dah masak, tutup supaya wap dia x keluar. Silalah menggoreng bawang ros. Pastu masukkan bawang goreng kedalam periuk sup & tutup semula.
  • Bila nak hidangkan silalah campak daun sup & daun bawang. Fuh.... baunya memikat selera.


Yang ni pulak cili potong. Kitaorg kalau makan sup x sah kalau takde cili potong ni. Memang berasap la........ Yang ni senang sangat 10 ulas cili padi dipotong, 2 biji limau kasturi & sedikit kicap. Aku guna kicap kipas udang.....
Terima kasih kepada yang bersedekah. Semoga amalan mereka di terima Allah. Selamat mencuba

4 comments:

Sarid Derus said...

sedapnyer wehhh..aku tak enjoy ngat raye kat sini..terperap kat umah jer..hukhukhuk..bila nak balik kg ni??

kisahwanida said...

sabar..... kata minggu depan. lama ker kat kg nanti

Sarid Derus said...

selalunya sebulan..but this time rasenye 3 minggu jer kot..hihihi

mamawana said...

like like.......

Saturday, November 20, 2010

Sup Tulang Berkorban Apa Saja

Semalam balik kerja dah awal. Tepat jer 4.45 aku dah melangkah kuar..... hihihi. org lain tekun lagi meghabiskan kerja. Jgn salah sangka...... aku bukan efisen tp tmpt baru kerja x byk lagi. Ingatkan leh la sampai umah awal. EDH lak nak menghabiskan duit kat Tesco. Menyinggah lah pulak. Hasilnya sampai umah kul 6.15. Nak masak la pulak. Sambil2 masak sambil curi2 tgk cinta kirana...... Sib baik tulang tu dah rebus pagi2 tadi. So hasilnya............ seperti gambar di atas SUP TULANG BERKORBAN APA SAJA. Nama kena sesuai sbb itu tulang org buat korban hari raya pertama Aidiladha. Jom kita layan resepi sup mudah alih ni.....


Bahan-bahan
  • 1.2 kg tulang (sbb kitaorg dpt byk tu)
  • 2 paket sup bunjut tulang adabi
  • sikit bunga lawang & kulit kayu manis (aku tambah sikit jer)
  • 6 ulas bawang putih di potong halus
  • 10 ulas bawang ros dimayang untuk buat bawang goreng
  • 2 inci halia
  • 3 keping asam keping
  • Garam secukup rasa
  • Air (ikut suka banyak mana, aku mmg letak banyak sbb anak2 suka sup)
  • Daun sup & daun bawang.

Cara-cara nak masak

  • Masukkan tulang, halia, bawang putih, sup bunjut, kulit kayu manis, bunga lawang, garam & air ke dalam periuk. Rebus sehingga daging sedikit empuk. Jgn tunggu tulang empuk dah la ye....... Parah nanti
  • Pastu baru masukkan asam keping. Bonda aku kata, kalau masukkan asam tu cepat2 nanti daging lambat empuk.
  • Bila sup dah masak, tutup supaya wap dia x keluar. Silalah menggoreng bawang ros. Pastu masukkan bawang goreng kedalam periuk sup & tutup semula.
  • Bila nak hidangkan silalah campak daun sup & daun bawang. Fuh.... baunya memikat selera.


Yang ni pulak cili potong. Kitaorg kalau makan sup x sah kalau takde cili potong ni. Memang berasap la........ Yang ni senang sangat 10 ulas cili padi dipotong, 2 biji limau kasturi & sedikit kicap. Aku guna kicap kipas udang.....
Terima kasih kepada yang bersedekah. Semoga amalan mereka di terima Allah. Selamat mencuba

4 comments:

Sarid Derus said...

sedapnyer wehhh..aku tak enjoy ngat raye kat sini..terperap kat umah jer..hukhukhuk..bila nak balik kg ni??

kisahwanida said...

sabar..... kata minggu depan. lama ker kat kg nanti

Sarid Derus said...

selalunya sebulan..but this time rasenye 3 minggu jer kot..hihihi

mamawana said...

like like.......