Thursday, August 26, 2010

Kakak Penjual Ikan.............

Assalamualaikum......


"mari kak... murah kak... ikan tempatan....
sotong, ketam, udang semua segar2....
tempatan bang, tempatan kak......
mari.... mari.... ketam sedap ni......
ni ketam jantan ni...... fresh... fresh...."


Aik..... ketam pun ada jantan betina ek..... baru lah aku taw. Kemain lagi kakak tu promosikan hasil jualan dia. Aku ngan EDH pun tertarik gak ngan jeritan ala2 Rossa kakak tu.... pot..pek..pot..pek.... kakak tu bercerita ttg ikan2 dia ni. Malas nak dgr cerita lama sgt sbb nak balik masak lagi aku pun terus jer beli ketam & ikan bawal. Boleh tahan gak rege ketam jantan ni sekilo rm22.


'kak, ketam tolong buang cengkerang dia & potong 2 ek....
Ikan, buang perut & sisik jer.... x yah potong"
Kalau boleh cucui sekali ek....... (dlm hati je lah)


Balik umah terus klentung klentang kat dapur. Mesti masak cepat nanti x sempat nak berbuka atau berbuka mkn biskut kering jer nanti......

Akhirnya dapat lah masak ketam kenangan ni......
Tapi agak kering la......

Ayam capsicum......
(sbnrnya ayam goreng besa jer, cuma tambah black pepper sikit
potong capsicum & bwg besar.....)

Sayur paling cepat.......
Choy Tam sos tiram....
Senang masak ni.....
standard lah ai kan......
masak mesti yg simple jer....
Senang sungguh masak sayur ni. Selain choy tam. aku selalu wat baby kailan, kobis bulat cina & ada satu yg mcm salad tu tp x tau nama...... Meh aku bg tau camner nak masak walaupun uols x tanya.....
- Choy Tam celur & toskan....
- 5-6 ulas bwg putih di tumbuk & di goreng
- susun choy tam dlm piring (ai x susun pun)
- tuang sos tiram
- tuang bwg putih yg dah digoreng ke atas sos tiram.....
- siap tuk di makan.....
Selamat mencuba & selamat berpuasa..............

5 comments:

TopsyTurvyMum said...

mmg ada ketam jantan betina..size depa lain2 tak ingat mana yg lagi besar.
aku lom masak ketam lagik..
fuiyyoo..senang je masak choy tam tu ye...

salmi said...

wooo... gituh aje ker masak choy tam... ermm... bole try test nih!!!

kisahwanida said...

memang senang Na & salmi. Aku kan memang masak bende yg senang jerk... Sib baik en somi pun suka sayur camni

Sarid Derus said...

senang je kan intan,,aku jarang masak sayur..(nasi pun jarang jugak..hehehe)

kisahwanida said...

ko x ramai xper la sarid. Aku ni ramai. Jarang mkn kat kedai..... Tp aku mmg masak yg senang2 jer

Thursday, August 26, 2010

Kakak Penjual Ikan.............

Assalamualaikum......


"mari kak... murah kak... ikan tempatan....
sotong, ketam, udang semua segar2....
tempatan bang, tempatan kak......
mari.... mari.... ketam sedap ni......
ni ketam jantan ni...... fresh... fresh...."


Aik..... ketam pun ada jantan betina ek..... baru lah aku taw. Kemain lagi kakak tu promosikan hasil jualan dia. Aku ngan EDH pun tertarik gak ngan jeritan ala2 Rossa kakak tu.... pot..pek..pot..pek.... kakak tu bercerita ttg ikan2 dia ni. Malas nak dgr cerita lama sgt sbb nak balik masak lagi aku pun terus jer beli ketam & ikan bawal. Boleh tahan gak rege ketam jantan ni sekilo rm22.


'kak, ketam tolong buang cengkerang dia & potong 2 ek....
Ikan, buang perut & sisik jer.... x yah potong"
Kalau boleh cucui sekali ek....... (dlm hati je lah)


Balik umah terus klentung klentang kat dapur. Mesti masak cepat nanti x sempat nak berbuka atau berbuka mkn biskut kering jer nanti......

Akhirnya dapat lah masak ketam kenangan ni......
Tapi agak kering la......

Ayam capsicum......
(sbnrnya ayam goreng besa jer, cuma tambah black pepper sikit
potong capsicum & bwg besar.....)

Sayur paling cepat.......
Choy Tam sos tiram....
Senang masak ni.....
standard lah ai kan......
masak mesti yg simple jer....
Senang sungguh masak sayur ni. Selain choy tam. aku selalu wat baby kailan, kobis bulat cina & ada satu yg mcm salad tu tp x tau nama...... Meh aku bg tau camner nak masak walaupun uols x tanya.....
- Choy Tam celur & toskan....
- 5-6 ulas bwg putih di tumbuk & di goreng
- susun choy tam dlm piring (ai x susun pun)
- tuang sos tiram
- tuang bwg putih yg dah digoreng ke atas sos tiram.....
- siap tuk di makan.....
Selamat mencuba & selamat berpuasa..............

5 comments:

TopsyTurvyMum said...

mmg ada ketam jantan betina..size depa lain2 tak ingat mana yg lagi besar.
aku lom masak ketam lagik..
fuiyyoo..senang je masak choy tam tu ye...

salmi said...

wooo... gituh aje ker masak choy tam... ermm... bole try test nih!!!

kisahwanida said...

memang senang Na & salmi. Aku kan memang masak bende yg senang jerk... Sib baik en somi pun suka sayur camni

Sarid Derus said...

senang je kan intan,,aku jarang masak sayur..(nasi pun jarang jugak..hehehe)

kisahwanida said...

ko x ramai xper la sarid. Aku ni ramai. Jarang mkn kat kedai..... Tp aku mmg masak yg senang2 jer