Wednesday, July 21, 2010

Ikan Merah Masak Taucu

Salam.....



Pagi ni aku bangun memang lewat giler..... Aku pun aku tak tau apa yg aku mimpi sampai x terjaga. jam tepon dah bunyi aku leh tutup semula. (aku takde jam loceng) Agak nya aku mimpi dah sampai kat melben kot..... tak yah sibuk nak masak pg2..... atau aku mimpi EDH bg aku duit 1/2 juta..... so leh mkn kat kedai hari2.....



Disebabkan kelewatan yg memang tak disengajakan...... nampak gayenya aku just masak makanan yg plg simplela........ Ikan merah masak taucu....... (dasar ikan merah, tulisan pun kena merah.... hihihi) Bertaichi aku kat dpur sowang2.... Punyalah lmbtnya ku bgun sampai anak2 gi sek pun tak bekpes..... Sian anak2 aiii.....



Amacam ok tak ikan merah masak taucu ai ni......?

Korang tau ker masak taucu ni....?



Kasi closed up sikit.......


Memang pantas sepantas kuda berlari aku masak dish pagi ni......



  • Goreng ikan yg dah dilumur ngan garam & kunyit

  • Tumis halia & bawang putih smpai naik bau.

  • Masukkan taucu (ikut suka hati uollllsss..... byk mana nak letak)

  • Masukkan air asam jawa

  • Masukkan cili besar

  • Masukkan timun & bawang besar

  • Masukkan sikit gula. Garam jgn masuk sbb taucu tu dah masin..........

  • Pastu masukkan ikan yg dah di goreng........ Balik2kan.... & angkat

  • Dah siap......


Haaa...... senangkan aku masak...... Sajer letak timun sbb dah tak sempat nak masak sayur. Timun pun byk khasiat. Kalau korang nak tau, masa aku kecik2 dulu..... mak aku mmg selalu masak yaucu tp letak ikan bilis jer...... tak letak ikan pun. Pastu kat kg aku panggil masak acar..... Pada yg lom penah try tu silah try........

4 comments:

pidOt said...

sahabat...

aku suka masak ikan taucu ni.......sedap jgkkan.....budak2 pun aku rs mmg suka la makan ni..lebih2 lagik klu anak2 ko x mkn pedas...masak pun x susah kan..

cum standard kwn ko..aku mmg x pandai masak..hehehehhe

slalu pg2 ko bgn kui bpe smpi sempat nak masak2 nih??????syabas sahabattt.....gua caya sama LO!!

kisahwanida said...

selalunya kul 5.30. kekdg terbabas gak..... hihihi

Sarid Derus said...

intan,
msk taucu ni my fevret gak..mak aku slalu masak letak santan..sedap koo..sama jugak, tp letak santan..kalau aku balik kontan..aku mintak mak aku masak..sajer la nak manje2..

kisahwanida said...

nanti aku try letak santan lak ek....

Wednesday, July 21, 2010

Ikan Merah Masak Taucu

Salam.....



Pagi ni aku bangun memang lewat giler..... Aku pun aku tak tau apa yg aku mimpi sampai x terjaga. jam tepon dah bunyi aku leh tutup semula. (aku takde jam loceng) Agak nya aku mimpi dah sampai kat melben kot..... tak yah sibuk nak masak pg2..... atau aku mimpi EDH bg aku duit 1/2 juta..... so leh mkn kat kedai hari2.....



Disebabkan kelewatan yg memang tak disengajakan...... nampak gayenya aku just masak makanan yg plg simplela........ Ikan merah masak taucu....... (dasar ikan merah, tulisan pun kena merah.... hihihi) Bertaichi aku kat dpur sowang2.... Punyalah lmbtnya ku bgun sampai anak2 gi sek pun tak bekpes..... Sian anak2 aiii.....



Amacam ok tak ikan merah masak taucu ai ni......?

Korang tau ker masak taucu ni....?



Kasi closed up sikit.......


Memang pantas sepantas kuda berlari aku masak dish pagi ni......



  • Goreng ikan yg dah dilumur ngan garam & kunyit

  • Tumis halia & bawang putih smpai naik bau.

  • Masukkan taucu (ikut suka hati uollllsss..... byk mana nak letak)

  • Masukkan air asam jawa

  • Masukkan cili besar

  • Masukkan timun & bawang besar

  • Masukkan sikit gula. Garam jgn masuk sbb taucu tu dah masin..........

  • Pastu masukkan ikan yg dah di goreng........ Balik2kan.... & angkat

  • Dah siap......


Haaa...... senangkan aku masak...... Sajer letak timun sbb dah tak sempat nak masak sayur. Timun pun byk khasiat. Kalau korang nak tau, masa aku kecik2 dulu..... mak aku mmg selalu masak yaucu tp letak ikan bilis jer...... tak letak ikan pun. Pastu kat kg aku panggil masak acar..... Pada yg lom penah try tu silah try........

4 comments:

pidOt said...

sahabat...

aku suka masak ikan taucu ni.......sedap jgkkan.....budak2 pun aku rs mmg suka la makan ni..lebih2 lagik klu anak2 ko x mkn pedas...masak pun x susah kan..

cum standard kwn ko..aku mmg x pandai masak..hehehehhe

slalu pg2 ko bgn kui bpe smpi sempat nak masak2 nih??????syabas sahabattt.....gua caya sama LO!!

kisahwanida said...

selalunya kul 5.30. kekdg terbabas gak..... hihihi

Sarid Derus said...

intan,
msk taucu ni my fevret gak..mak aku slalu masak letak santan..sedap koo..sama jugak, tp letak santan..kalau aku balik kontan..aku mintak mak aku masak..sajer la nak manje2..

kisahwanida said...

nanti aku try letak santan lak ek....