Wednesday, June 2, 2010

Padprik Sehati Berdansa

Hari ni abis jer kerja smptlah aku menyinggah kat pasar beli ikan, sotong, udang, sayur...... Harga tetap maintain mahal. nak wat camner...... Smpai kat umah dah kul 6.30. Apalagi mcm nak berpencak silat lah aku kat dapur nak memasak. Sambil2 potong sotong & buang kulit udang kembanglah telinga aku curi dengar cerita shahjehan kat tv3 tu..... nak melangut kat dpn tv nanti sure lmbt masak, dah lmbt msk mestilah lmbt makan....

Dlm kekalutan fikiran aku terus gak berfikir nak masak apa yg paling senang & cepat..... sambal udang, sambal sotong..... padprik....? Wah....! Gud idea. Padprik..... senang, ringkas, cepat & sedap..... Tapi dah lama gak tak masak ni..... Anyway, thanks to Puan Dayang tuk resepi yg hebat ini.

Maka bermulalah Puan Wanida membuka langkah seribu memula kan masakan...... Bahan2 yang diperlukan....... main hantam jer. takde sukatan pun....

1. Isi ayam di potong kecil2
2. Udang
3. Sotong
4. Sayur2 ( carrot, bunga kobis, kacang panjang & baby corn )
5. Bawang besar
6. Bawang putih
7. Daun limau purut
8. Sos cili, sos tomato, sos tiram & kicap pekat
9. Garam & gula
10. Cili kering di tumbuk / diblender. Ikut sukala.... nak guna serbuk cili pun ok......
11. Minyak & 1 biji limau kasturi

Skarang Puan Wanida pun memulakan pencak silatnya dgn lafaz Bismillahhirrahmanirrahim....
Bersilatlah Puan Wanida di dapurnya yg kecil itu...... Nasib baik pakai sekuar kalu pakai kain batik tadi sure dah disingkatkan menjadi mini skirt.....

1. Mula2 panaskan kuali & tuangkan minyak. Ikutlah minyak apa pun yg korang guna. aku guna minyak seri murni. Bagus minyak ni 2 pemeringkatan. Pasni sure aku dpt jadi duta minyak seri murni mengantikan Kismah Johar.......Oppsssss..... minyak dah panas. masukkan bwg putih. Goreng smpai kuning. Pastu masukkan cili yg ditumbuk tadi..... Tumis smpai naik minyak. Jgn jd org minyak cukup......

2. Masukkan ayam & kacau. pastu masukkan bhn2 no.8. Tambah sikit air. lupa nak tulis air dlm bhn2 tadi. Kacau smpai mendidih. Pastu masukkan sotong & udang. tunggu sekejap masukkan sayur2, daun limau purut & bwg besar. Kacau lagi. Jap jer tau......

3. Pastu masukkan garam & gula. Gula sikit cukup sbb kurangkan manis dlm masakan tambahkan manis dlm senyuman...... Sesungguhnya senyuman itu sedekah wahai sahabatku....! Dlm pada aku membebel2 ni..... padprik dah masak.

4. Jgn lupa perahkan sebiji limau kasturi tuk bg rasa masam2 sikit.... Mmglah masam kan.... apake halnye pulak limau rasa masin ke..... manis ker..... Padprik dah sedia tuk di santap.....



Ni lah rupa padprik yg di masak oleh Puan Wanida tadi. Depa tgh sehati berdansa seiring bersama, tarimu & tariku kini menjadi satu........................ Bersatu dlm mangkuk free jacob's. Kalu dlm mangkuk corelle lagi dasyat depa ni berdansa.........

Yang ni, biasalah aku mesti ada closed up..... 1 tips tul u alls..... Kalau masak padprik /tomyam.... bila dah masak jer terus keluarkan daun limau purut. kalau terendam lama2 natnti rasa lain sikit mcm pahit2......


Senang je kan...... SELAMAT MENCUBA.................!!!!!!

3 comments:

TopsyTurvyMum said...

best intann..
betul ler ko lagi mengancam dr kismah johar tuu hihihi..

pidOt said...

wahhhhhhhh..nampak sedap....ni yg mbuatkan aku x sabar nka masak gak...tapi aku nk masak pe eh??heheheh

kisahwanida said...

Kalau kismah johar tau, mesti nangis dia na......

dOt.... mula2 masak telur goyang..... hehehe

Wednesday, June 2, 2010

Padprik Sehati Berdansa

Hari ni abis jer kerja smptlah aku menyinggah kat pasar beli ikan, sotong, udang, sayur...... Harga tetap maintain mahal. nak wat camner...... Smpai kat umah dah kul 6.30. Apalagi mcm nak berpencak silat lah aku kat dapur nak memasak. Sambil2 potong sotong & buang kulit udang kembanglah telinga aku curi dengar cerita shahjehan kat tv3 tu..... nak melangut kat dpn tv nanti sure lmbt masak, dah lmbt msk mestilah lmbt makan....

Dlm kekalutan fikiran aku terus gak berfikir nak masak apa yg paling senang & cepat..... sambal udang, sambal sotong..... padprik....? Wah....! Gud idea. Padprik..... senang, ringkas, cepat & sedap..... Tapi dah lama gak tak masak ni..... Anyway, thanks to Puan Dayang tuk resepi yg hebat ini.

Maka bermulalah Puan Wanida membuka langkah seribu memula kan masakan...... Bahan2 yang diperlukan....... main hantam jer. takde sukatan pun....

1. Isi ayam di potong kecil2
2. Udang
3. Sotong
4. Sayur2 ( carrot, bunga kobis, kacang panjang & baby corn )
5. Bawang besar
6. Bawang putih
7. Daun limau purut
8. Sos cili, sos tomato, sos tiram & kicap pekat
9. Garam & gula
10. Cili kering di tumbuk / diblender. Ikut sukala.... nak guna serbuk cili pun ok......
11. Minyak & 1 biji limau kasturi

Skarang Puan Wanida pun memulakan pencak silatnya dgn lafaz Bismillahhirrahmanirrahim....
Bersilatlah Puan Wanida di dapurnya yg kecil itu...... Nasib baik pakai sekuar kalu pakai kain batik tadi sure dah disingkatkan menjadi mini skirt.....

1. Mula2 panaskan kuali & tuangkan minyak. Ikutlah minyak apa pun yg korang guna. aku guna minyak seri murni. Bagus minyak ni 2 pemeringkatan. Pasni sure aku dpt jadi duta minyak seri murni mengantikan Kismah Johar.......Oppsssss..... minyak dah panas. masukkan bwg putih. Goreng smpai kuning. Pastu masukkan cili yg ditumbuk tadi..... Tumis smpai naik minyak. Jgn jd org minyak cukup......

2. Masukkan ayam & kacau. pastu masukkan bhn2 no.8. Tambah sikit air. lupa nak tulis air dlm bhn2 tadi. Kacau smpai mendidih. Pastu masukkan sotong & udang. tunggu sekejap masukkan sayur2, daun limau purut & bwg besar. Kacau lagi. Jap jer tau......

3. Pastu masukkan garam & gula. Gula sikit cukup sbb kurangkan manis dlm masakan tambahkan manis dlm senyuman...... Sesungguhnya senyuman itu sedekah wahai sahabatku....! Dlm pada aku membebel2 ni..... padprik dah masak.

4. Jgn lupa perahkan sebiji limau kasturi tuk bg rasa masam2 sikit.... Mmglah masam kan.... apake halnye pulak limau rasa masin ke..... manis ker..... Padprik dah sedia tuk di santap.....



Ni lah rupa padprik yg di masak oleh Puan Wanida tadi. Depa tgh sehati berdansa seiring bersama, tarimu & tariku kini menjadi satu........................ Bersatu dlm mangkuk free jacob's. Kalu dlm mangkuk corelle lagi dasyat depa ni berdansa.........

Yang ni, biasalah aku mesti ada closed up..... 1 tips tul u alls..... Kalau masak padprik /tomyam.... bila dah masak jer terus keluarkan daun limau purut. kalau terendam lama2 natnti rasa lain sikit mcm pahit2......


Senang je kan...... SELAMAT MENCUBA.................!!!!!!

3 comments:

TopsyTurvyMum said...

best intann..
betul ler ko lagi mengancam dr kismah johar tuu hihihi..

pidOt said...

wahhhhhhhh..nampak sedap....ni yg mbuatkan aku x sabar nka masak gak...tapi aku nk masak pe eh??heheheh

kisahwanida said...

Kalau kismah johar tau, mesti nangis dia na......

dOt.... mula2 masak telur goyang..... hehehe